“Bij OGZ is er altijd ruimte om je eigen ideeën te bespreken”
Birgit werkt alweer een paar jaar op de marketingafdeling van OGZ. Ze begon haar werkzaamheden in een rol als Office Manager, maar inmiddels vliegt ze haar werkdag tegemoet in haar kersverse, nieuwe rol als Programmamanager. Je eigen rol en takenpakket vormgeven op basis van eigen initiatieven? Dat is mogelijk bij OGZ! Zo zegt Birgit: “Bij OGZ is er altijd ruimte om je eigen ideeën te bespreken.”
Benieuwd hoe Birgit van Office Manager uitgegroeid is tot Programmamanager? Lees snel verder!
Hoe ben je bij OGZ terechtgekomen?
“Ik solliciteerde op de vacature Office Manager, omdat de diversiteit in taken mij erg aansprak. Ik houd graag alle ballen hoog en ben ook wel een beetje een controlefreak, waardoor ik deze functie wel bij mij vond passen.”
Met welke werkzaamheden ben je gestart bij OGZ?
“In mijn rol als Office Manager was ik voor een aantal marketing gerelateerde zaken het aanspreekpunt voor o.a. exposanten en sprekers van onze vakbeurzen, maar ook voor andere relaties zoals mediapartners en bezoekers. Ik vind het contact met mensen heel erg leuk. Als Office Manager hield ik me bezig met alle beurzen, maar ik kreeg ook al snel de verantwoordelijkheid voor taken rondom het programma van de Webwinkel Vakdagen, Big Data Expo en Festivak. Daarnaast hoorden taken zoals, de backoffice van onze websites onderhouden, contracten en overeenkomsten inplannen en contracten verwerken, bij mijn dagelijkse werkzaamheden.”
Een gevarieerd takenpakket, dus. En daar neemt Birgit graag haar verantwoordelijkheid voor. Zo ook in tijden van een coronapandemie.
Hoe heb je de stap gezet naar Programmamanager?
“De stap is voor mijn gevoel heel geleidelijk gegaan. Ik begon bij OGZ in april 2020, aan het begin van de coronapandemie. Niet al mijn taken als Office Manager kwamen aan bod, omdat er destijds niet veel mogelijk was om onze beurzen volgens de normale gang van zaken te organiseren."
Maar: het doel heiligt de middelen
“Het was voor iedereen roeien met de riemen die je had, dus zo ben ik ook op zoek gegaan naar taken die ik in mijn rol wél kon vervullen. Toen de wereld er weer wat normaler uit kwam te zien, kon ik mijn functie weer uitvoeren zoals het hoorde. Ik was als Office Manager al betrokken bij het programma aan de voorkant. Bijvoorbeeld in de vorm van het opvragen van aanleverbestanden. Later ging ik me ook bezighouden met meer organiserende taken aan de achterkant en kwam het samenstellen van de programma’s van de vakbeurzen op mijn pad."
Na een aantal beursseizoenen gedraaid te hebben, kwam de nadruk van haar functie steeds meer op het programma van de vakbeurzen te liggen. Dus, stelde ze zichzelf de vraag: “Hoe ga ik dit allemaal doen?” Met het drukke beursseizoen in het vooruitzicht begreep collega Ralf (Marketing Manager) die vraag wel. Samen keken ze naar mogelijkheden:
“Mijn takenpakket was inmiddels flink uitgebreid en bestond eigenlijk uit steeds meer werkzaamheden die betrekking hebben tot de invulling van de programma’s van de vakbeurzen. Ik wilde me daar meer inhoudelijk op focussen. De behoefte van OGZ lag daar ook, maar ik kreeg ook de kans om te kijken of er passende taken lagen op andere afdelingen, zoals bij Facilitair en Onderwijs. Ik wilde in mijn nieuwe rol ook graag voor de Onderwijsbeurzen blijven werken. Voor de onderwijsbeurzen had ik namelijk meer taken die gerelateerd waren aan de rol van Office Manager. Maar na nog een intern overleg was dit geen probleem en kan ik komend Onderwijsseizoen, Marketing Manager Onderwijs collega Joris gaan ondersteunen met het programma.
Er wordt écht gekeken naar wat bij je past. Een rol als een Programmamanager op de marketingafdeling bleek voor mij de beste match en zodoende is het balletje gaan rollen. Super leuk dat we dit binnen OGZ met elkaar kunnen regelen.”
"Later ging ik me ook bezighouden met meer organiserende taken aan de achterkant en kwam het samenstellen van de programma’s van de vakbeurzen op mijn pad."
Wat maakt jouw nieuwe functie zo leuk?
“Als Programmamanager heb ik nu meer tijd gekregen om werkzaamheden uit te voeren om het inhoudelijke programma op te kunnen zetten. Ik zorg nu bij de vakbeurzen van A tot Z dat sprekers de informatie en input ontvangen om een succesvolle beurs neer te zetten; deelnemers van de beurzen hebben nu één duidelijke contactpersoon rondom het programma. De variatie in mijn werk is er nog steeds. Daarnaast voer ik nog steeds een deel van de werkzaamheden uit die ik voorheen als Office Manager deed. Die kan ik zelf niet zomaar loslaten, maar doordat ik ben doorgegroeid is deze diverse functie vrijgekomen. Dus, nieuwe, bevlogen en enthousiaste Office Manager, meld je gerust! ;)”
Hoe zie je je toekomst als Programmamanager bij OGZ voor je?
“Ik wil het programma van onze vakbeurzen naar een hoger niveau tillen en nog intensiever contact leggen én onderhouden met exposanten en sprekers. Als Office Manager onderhield ik het contact voorafgaand en tijdens de beurzen, maar het na-traject bleef wat uit. Daar zie ik nog kansen waarmee ik als Programmamanager graag aan de slag wil én kan.”
Heeft Birgit je geïnspireerd door de stap die ze heeft gezet of herken je jezelf in haar verhaal? Het OGZ-team is nog op zoek naar enthousiaste collega's!
Neem gerust contact met ons op of bekijk onze vacatures.